Lisabon ima četiri vrste javnog prevoza: autobus (koji vodi kompanija Carris, koji uključuje tramvaje, uspinjače i Santa Justa Lift), metro, voz (sa CP i privatna kompanija Fertagus) i feriboti preko reke.
Autobusi, tramvaji i uspinjače
Kompanija Carris je osnovana 1872. godine i njihovi tramvaji postali su jedan od glavnih simbola grada. Oni su bili glavno prevozno sredstvo do 1960-ih, kada je autobusi i metro mreža preuzeli primat tramvajima. Danas postoji široka mreža autobusa, tramvaja i uspinjača u Lisabonu koji su atrakcija za sebe.
Uprkos tome što je strancima Lisabon poznat kao "grad tramvaja", postoji samo oko 1/6 od bivših linija, a ukupna mreža je četiri puta manja. Preostale rute povezuju brda južnog Lisabona i Nº 15 tramvaj pokriva u potpunosti Težu južnu deo Lisabona.
Firma Carris de Ferro de Lisboa obavlja prevoz u Lisabonu I to autobusima, tramvajima, uspinjačama I liftom Santa Justa, osim metroa. Njihovi autobusi i tramvaji voze od oko 5 -6 ujutru do oko 10- 11 uveče, mada postoje i noćni autobusi i tramvajske linije.
Autobuska mreža pokriva ceo grad, uključujući aerodrom, a takođe pokriva određena područja izvan grada i nalazi se u drugim opštinama, poput Cruz Kuebrada, Linda-a-Velha, Alfragide, Lisboa i Prior Velho, među nekoliko drugih. Kompanija ima 151 autobusku liniju. Detalje o linijama možete pogledati na zvaničnom sajtu kompanije Carris.
Metro
Lisabonski metro je otvoren 1959. godine, a mreža je više nego udvostručila svoju veličinu u poslednjih 15 godina, ali još uvek ima mnogo da raste da pokrije ceo grad.
Metro je najbrži način da se putuje u nekim delovima grada. Ima četiri linije. To su plava, žuta, zelena i crvena. Sve linije rade od 06:30 do 01:00 posle ponoći, svaki dan. Metro je najjeftiniji i za mnoge I najbrži način transporta između aerodroma i centra grada.
Stanica Basse-Chiado ili Restauradores stanica za stari i istorijski deo centra grada. Tu je zanimljiva arhitektura i enterijer u stanicama, koje su atrakcija za sebe. U metrou vodite računa o svojim stvarima. Čuvajte se od džeparoša. Pisana i audio upozorenja na portugalskom i engleskom jeziku koja vas upozoravaju na ovaj problem može se naći u većini stanica, ali to vas neće zaštititi od pokušaja krađe. Većina stanica nema vidljivo prisustvo osoblja.
Kompanija koja je zadužena za metro saobraćaj je Metropolitano de Lisboa. Na njihovom sajtu možete naći detaljne informacije koje bi vas zanimale za ovaj vid transporta.
Voz
Lisabon ima nekoliko željezničkih stanica i mrežu koja služi nacionalne, regionalne, prigradska i gradska područja. Proverite oficijalni sajt CP za više informacija a posebno ako želite da kupite karte. Za vozove koji prelaze reku i voze u južnim predgrađima posetite sajt http: www.fertagus.pt
Zbog svog položaja duž reke Tažo, Lisabon ima tri Fluvial stanice (inegrisani u autobusku i metro mrežu) Povezivanje grada sa drugim mestima koja se nalaze u južnim delovima uz reku, kao što su Cacilhas, Seikal i Montijo između ostalih.
Lisabonske trajektne linije (istok-zapad) pravac:
Feribot terminal Terreiro do Paço je na južnoj ivici Praça do Commercial u centru Lisabona, i povezan je sa plavom linijom metroa od metro stanice istog naziva. Dva trajektne linije iz Terreiro do Paco do Montijo i Barreiro su najduže, tako da brzi savremeni katamarani opslužuju ove linije. Ferri polasci od Terreiro do Paco pružaju veliki pogled na Praça do Commercial, u centru grada Lisabon i Alfama distrikt.
Linije:
•Terreiro do Paço to Montijo
• Terreiro do Paço to Barreiro
Jedna karta za oba pravca košta 2,75 € , sa povratkom je 5,5 €. Taj iznos trajektne karte će biti skinut sa vase Viva Viagem višekratne kartice, ukoliku nju koristite za plaćanje javnog prevoza u Lisabonu. Trajekti na ovim linijama pružaju više usluga na sat koje se nastavljaju do kasno u noć, ali je najbolje da se izbegne "Rush Hour" kada brodovi mogu biti veoma zauzeti. Barreiro je jednostavan trajektni terminal, dok Montijo je prilično malo selo sa plažama na Samouco koji se otvaraju na Težo ušće.
Cais do Sodré je trajektni terminal povezan sa železničkom i metro stanicama istog imena i poslednja je stanica na zelenoj linije metroa.
Linije:
• Cais do Sodré to Seixal
• Cais do Sodré to Cacilhas
Linija Cais do Sodre - Seixal je trajektna linija koja koristi moderne katamarane, cena jedne karte je 2,35 €, ali malo toga ima da se vidi na suprotnoj obali.
Linija Cais - Sodre da Cacilhas je jedna od kraćih́trajektnih linija, koristi mnogo starije i sporije narandžaste feribote. Ovo je najprometnija linija i zbog kratkog rastojanja (plovidba traje 20 minuta), takođe je najjeftiniji od glavnih puteva sa cenom karte od 1,20 € za jedan pravac. Cacilhas je velika autobuska i kopnena metro stanica, sa direktnim autobuskim linijama za letovališta Costa da Caparica i statue Cristo Rei. Jedini turistički prizor u Cacilhas je poslednji brod sa jedrima konstruisan od portugalske mornarice. Trajektna linija pruža veliki prelepi pogled na viseći most, ali istorijski centar Lisabona nije tako jasno vidljiv kao sa Terreiro do Paco feribota. Cais do Sodre trajekti su važni za trasport tako da pružaju više usluga na sat do kasno u noć.
Belem je trajektni terminal za liniju do Porto Brandao i Trafaria. Trajektna linija prelazi Tejo iz Belema i staje na dve lokacije na južnoj obali, Porto Brandao i zatim Trafaria. Linija: • Belem to Porto Brandão and Trafaria
Ovo je mnogo manja trajektna linija od svih ostalih linija i koristi sporije starije brodove. Cena karte za jednu 0s0bu za jedan pravac je € 1.15, a plovidba traje samo 15 minuta. Trasa linije obezbeđuje predivan pogled na Belem i viseći most, ali nažalost suprotna obala ima samo ružna napuštena industrijska postrojenja. Ni Portu Brandao ni Trafaria ne nude mnogo toga da se vidi, iako Trafaria pruža alternativni put do Costa da Caparica tokom letnjih meseci.
Karte & Propusnice
Platićete više za prevoz ako kupite kartu u vozilu, a manje kupovinom prepaid kartice (Viva Viagem ). U vozilu cene karte u jednom pravcu su 1,80 € za autobuse, 2,85 € za tramvaje i 3.60 € (povratna) za vožnju uspinjačom (u jednom pravcu karte nisu dostupne). Lift Santa Justa košta 5 € povratak.
Dnevna propusnica - najbolja opcija za posetioce može biti kupovina 24 sata propusnica za onoliko dana koliko je potrebno. Cena je 6,50 € za prvi dan i 6,00 € za svaki dodatni dan. Ove propusnice su tip punjivih kartica koja je može puniti svaki dan, nemojte je baciti. Ova propusnica je dobro za sve autobuse, tramvaje i metro. Ona omogućava neograničeno korišćenje širom grada. Može se kupiti u bilo kojoj metro stanici i u nekim poštama. Možda je najbolje da propusnicu kupite kod službenika u kabini umesto da koristite automate karata koji mogu delovati zbunjujuće za nekoga (instukcije su dostupne na engleskom) i ne uzimaju kreditne kartice bez čipa i PIN. Da li napomenuti da kupovina na štandu zahteva novac i često veoma dugo čekanje na uslugu.
Zapping propusnica ( Viva Viagem) funkcioniše po principu plati kada se voziš (pay-as-you-go). To je kartica sa novčanom vrednosti na punjivoj kartici. Ne ističe sa vremenom. Svaka vožnja sa metro, tramvajem ili autobusom se naplaćuje 1,25 € , sa vozom 1,80 €. Najniži iznos vrednosti sa kojom se može puniti ova kartica je 5 €, a najviši 40 €. Zapping propusnica se može koristiti do Sintra i Cascais vozom. Zapping propusnice se kupuju na isti način kao i ostale već pomenute.
1 day ticket network (24h)
Carris/Metro 6,15€
Carris/Metro/Transtejo (Cacilhas) 9,15€
Carris/Metro/CP 10,15€
Zapping passes
Stored value: 3,00€; 5,00€; 10,00€; 15,00€; 20,00€; 25,00€; 30,00€; 35,00€; 40,00€